måndag 21 september 2015

Försöker inte uppfinna hjulet, redan gjort.

Det är redan höst i luften, tiden går fort när man har roligt och har mycket att göra
Sommaren har varit givande och intensiv. Många trevliga möten, många wwoofare och flera roliga trädgårdsuppdrag.

Det största av allt är att Sinnenas gård blev godkänd som Grön Rehabiliterings trädgård i Sydnärke, Ett uppdrag som jag känner mig både stolt över och som jag ser som otroligt både stimulerande och utmanande. Att få en människa tillbaka till ett värdigare liv, med bättre självkänsla och större mod, känns fantastiskt. För närvarande har vi två kvinnor i rehabilitering.


Trädgården är stängd för säsongen, återstår att plocka örter, plantera resten av växterna som finns kvar i pallkragar, för övervintring. Städa och plocka untan trädgårdsmöbler och lite till. Frösamlingen pågår dagligen när vädret tillåter. Fotograferar mycket, dennna tiden på året är det otoligt många fjärilar, humlor och bin.


Tillbaka till rubriken om hjulet. Jag har tillverkat hudvårdsprodukter i ca 30 år, förkovrar mig hela tiden i kunskapen om eteriska oljor, en i mitt tycke faschinerande värld.
Har hållt endagskurser i ungefär 25-års tid hur man tillverkar hudvårdsprodukter. De flesta tillverkare gör underfär samma produkter.
Bestämde mig för att gå utanför boxen och tillverka en bättre, mer djupverkande, mer läkande salva, som kan användas både som dagkräm, hand- och fotkräm! Voila! nu är den klar!

Denna salva innehåller fetter som i sig är helande, skyddar huden som är skadad och sprucken, är fuktighetsbevarande, sårläkande, antioxidant, antiseptisk, läker spruckna nadelband och den är mjukgörande utan att kladda. Den är till 90% ekologisk.
De eteriska oljorna är också djupverkande, sårläkande, bakteriedödande, klådstillande och helande.
Den kostar 200 kr för 100 ml, är otroligt dryg och doftar citrongräs.



Att skapa och vara kreativ är viktigt för mig, då laddar jag mina batterier. Att ta reda på information, öka kunskapen om vilka fetter, vegetabiliska oljor och eteriska oljor som har läkande och vårdande egenskaper på huden är viktigt för att uppnå förväntade resultat.

Nu står det en kastrull i vattenbad på spisen, det luktar i hela huset, kåda. Idag på morgonpromenaden tog jag med mig grankåda hem, till en ny produkt som skall tillverkas!
Forskning visar idag att grankåda är bakteriedödande, till och med bra mot MRSA,bakterier, alltså bakterier som är resistenta mot antibiotika. Att grankåda är bra vid sårläkning av till och med svårläkta sår och  mot liggsår är omskrivet i en doktorsavhandling 2013 av läkare Arno Sipponen. Kådan är
Förr i tiden användes kådsalva som sårmedel i hela Norden. Under 1700 talet användes grankåda vid behandling av gikt, för att stimulera blodcirkulationen och vid reumatism och muskelvärk.
Nu tänker jag tillverka en salva med bland annat kåda som ingrediens. Fortsättning följer....



Boken om kulturarvet i Sinnens gård som påbörjades i vintras, kommer att skrivas färdigt nu till vintern. För dig som inte vet så handlar boken om oförädlade krydd-, medicinal- och kulturväxter som vi odlar och säljer plantor från på gården.
Det är en dokumentation om växterna, deras historik och verksamma ämnen. Hur man gör oljeutdrag,tinkturer, örtsalt, samlar in växter, torkar växter, gör gamla huskurer och mycket mer. Jag tar time out under några vintermånader för att ägna mig att skriva.


Hösten är en vilsam tid, i alla fall för mig, mycket skogspromenader, bärplockning, fika i skog och mark. Tid till bokläsning mm. Av någon anledning känns luften renare och friskare. Njuter av att vara utomhus i möjligaste mån.
Det handlar också om att hedra livet, ta till vara på stunder coh ögonblick, njuta och stanna upp i reflektion, gå inåt, rannsaka mig, vad vill jag mer och vad vill jag mindre av, är för mig viktiga frågor. 

Vi har föreläsningar, kurser och behandlingar på gården.

Du kan läsa mer om vad som händer hos oss på www.sinnenasgard.se
Vill du nå mig kan du mejla till info@sinnenasgard.se

Njut av hösten här och nu!

Hälsningar
Ewa-Lis




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar