torsdag 17 februari 2011

INFORMATIONSBLAD, INDIANKRASSE mm mm



Just nu har jag skrivit om Indiankrasse, Tropaeolum majus. Både, blad, knoppar och blommar är ätbara, goda i bland annat sallader, har en smak av peppar. Förr lade man knopparna i ättika och åt som kapris.
Ur boken Växternas språk av Solöga, säger krassen: Ta dig tid att leva. Jag har tid till mig själv eftersom jag älskar mig själv. Tankvärt eller hur.

Bråda tider att hinna med att skriva alla informationsblad till växterna, snart skall fröna i jorden, ja sen är det i full gång. Våren står för dörren och tiden går som alla vet fortaren än man tror. Det nya växthuset skall resas, ja en del stora projekt ligger framför oss. När det man gör är en passion, går det faktiskt lätt, bara man fokuserar på en sak åt gången.
Arbetet har legat nere delvis i 2 veckor pga att valpen Chili skulle bli rumsren, ja och så blev det, underbart att slippa vakta på henne hela tiden. Det var värt 2 veckors intensivt arbete. Damen i fråga verkar tyvärr ha en förkärlek att stoppa alltidn i munnen, både ute och inne. Ute åker varje blad, gren, mossa, gsär hon hittar rätt in i munnen. Det återstår alltså att se hur det blir när trädgården står i sin fulla blom. Dels har hon väl förhoppningsvis "mognat" och del har väl "belöningssystemet godis" och dels valpkursen som hon skall börja, gett resultat.
Hundarna Albin och Chili är nu i alla fall kompisar, det underlättar, och dom ger oss båda massor av glädje, skratt och tillgivenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar