torsdag 25 september 2014

ATT HA ETT TUNNARE FILTER MOT OMVÄRLDEN, ATT VARA SENSIBEL

En kort presentation av mig: Jag är själv född med ett tunt filter till omvärlden, oerhört sensibel, grät mig igenom min barndom, jag var för känslig för min familj, svår att hantera, var "besvärlig", kände mig i vägen, och mer där till. Upplevde en känsla av utanförskap tidigt, och det "spöket" jobbar jag med fortfarande. Många gånger var jag tuff på ytan, men väldigt liten inuti. 

Började i terapi tidigt i livet, fick insikten om att jag faktiskt var helt normal! Fast extra känslig, som i sin tur kunde ge mig olika psykologiska besvär.  

Fick lära om i, exempelvis att det var inte mitt fel, jag vara inte orsaken till mycket som jag fick skulden för. Detta med skuld och skam som många av oss bär omkring på mer eller mindre hela livet. tar mycket kraft och späder ytterligare på känslan av att inte vara ok. Läs gärna boken Flodhästen i vardagsrummet av Tommy Hellsten. 
Efter många turer i livet, många bra samtal, visualiseringsövningar, meditation,litteratur och framför allt för mig blev naturen min "läkare".
Åren går och jag utbildade jag mig till samtalsterapeut. I den rollen har jag upplevt att jag har fyllt en stor funktion för just denna grupp av sensibla människor. Jag arbetar idag också med sorgbearbetning, en utbildning som jag väver samman med samtalen i en bra syntes.

Att leva med en medfödd eller förvärvad känslighet, att ha ett nervsystem som har svårt för att hantera stress, höga ljud till och med ljus, behöver mer tid för återhämtning, gör många gånger livet svårt att leva.
I ett samhälle där det enda som premieras är att vara högpresterande, stresstålig och effektiv. Ha många bollar i luften och vara tillgänglig och uppkopplad i alla lägen.

Jag har under många år föreläst om hälsa, livskvalitet, tankens kraft, hormoner och  medicinalväxter, Nu har jag äntligen startat med det som ligger mig varmast om hjärtat. Att föreläsa om att vara högsensibel som det så vackert kallas.
Första träffen var i Göteborg nu i veckan, nu har startskott gott.Nästa tillfällen, se nedan.



Tisdagen den 14 oktober på Human Touch Body & Brain, Pusterviksgatan 15. 
kl 18.00
Pris: 100 kr

Torsdagen den 16 oktober på Sinnenas gård,  kl 18.00, pris 100 kr

OBS: Föranmälan!

Jag vänder mig till dig som har en medfödd känslighet, enligt studier är vi  mellan 15-20%.
Många som blivit utbrända, utvecklat hjärnstress, gått i "väggen", varit utsatta för stora sorger och förluster eller levt kaotiska liv av olika anledningar, utvecklar också en oerhört känslighet som självklart påverkar livet. Vissa fastnar där och vissa lyckas gå vidare läkta.

Det är också viktigt för dig som har en nära och kär som är sensibel, att ta hjälp, öka din förståelse och hitta en bra fort för er relation som ni båda mår bra av.

Vi ska tillsammans stötta varandra, ta till oss kunskap om näring vilka kosttillskott som stärker.

Bygga upp en förståelsegrund som gör livet roligare och lättare att levande. Praktisera olika avslappningsövningar. Delge varandra erfarenheter som är livsbefrämjande. Inte minst ta fram humorn!
Först och främst bör vi komma fram till en form av acceptans, med oss själva eller den vi har omkring oss som är känslig, och sluta med att försöka anpassa sig in en en livsform som inte är vi, sluta kämpa och tro att det är bara att lägga i överväxeln och bli som samhället förväntar sig av oss.
Det fungerar inte, ibland önskar jag att svaret var jovisst, imorgon vaknar du är stresstålig och kan prestera som förväntas av dig....Nej, acceptera dig själv som du är och livet kommer att kännas lättare.

Du anmäler dig till mig på antingen tel: 0709-360402 eller  till info@sinnenasgard.se.

Ewa-Lis Hörne Messelth






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar